Məlum olduğu kimi, Prezident İlham Əliyev “Azərbaycan Respublikası Eml və Təhsil Nazirliyinin tabeliyindəki elmi müəssisələrin fəaliyyətinin optimallaşdırılması və səmərəliliyinin artırılması ilə bağlı əlavə tədbirlər haqqında” Sərəncam imzalayıb. Sərancama əsasən 37 təşkilatda aparılan optimallaşma nəticəsində 17 elmi təşkilat təsis olunub. Sərəncam əsasında oxşar istiqamətlər üzrə fəaliyyət göstərən institutlar birləşdirilərək, ixtisaslaşmış 8 institut yaradılacaq. Eyni zamanda müasir elmi infrastruktur və beynəlxalq standartlara cavab verən 2 yeni elmi müəssisə formalaşdırılacaq.
Mövzu ilə bağlı Hit.az-a fikir bildirən pedoqoji elmləri üzrə Fəlsəfə Doktoru, dosent İlham Əhmədov deyib ki, bunlar özlüyündə yaxşı addımlardır:
“Amma belə inteqrasiyalar elmin məhsuldarlığını, keyfiyyətini, səmərəliyini yüksəltməyə imkan verəcəkmi? Zaman göstərər. Amma indiyə qədər elm və təhsil sistemində qəbul edilən qərarların icrası heç də qaneedici olmayıb. Struktur dəyişiklikləri tədqiqat mühitinin təkmilləşdirilməsinə, elmi nəticələrin tətbiqyönümlü olmasına, beynəlxalq elmi əməkdaşlığın genişlənməsinə imkan verəcəkmi? Elmi müəssisələrin publik-hüquqi şəxs (PHŞ) statusunda yaradılması nəticəsində maliyyələşmə mexanizmlənridə nə dəyişəcək? Şəffaflıq təmin ediləcəkmi? Hər halda universitetlərin PHŞ olması heç nəyi dəyişmədi, tam əksinə oldu. Belə ki, ATM PHŞ olduqdan sonra ETN özünün yartdlığı “Təhsilin İnkişaf Fondu”na (TİF) rüsum ödəməyə vadar etdi: 500 min-1,5 milyon manat aralığında. Halbuki ATM bu pula inkişafyönlü problemlərini həll edə bilərdi. TİF isə topladığı pulun müqabilində nə ATM-nə, nə də təhsilə ciddi heç verə bilmədi. Görünür ETN indi də öz nəznində elmyönümlü yeni fond-“Elmin İnkişaf Fondu” (EİF) yaratmaq istəyir, əvvəlki fondun analoqu kimi.
Nazir qeyd edir ki, ölkə üzrə 1 elmi məqalənin yazılması büdcəyə 35 min manata başa gəlir. Bunun 7-8 min manatı deyək ki, alimin maaşına gedir, yəni 20 %. Bəs qalan pullar hanı? Nazir bunu araşdırsın gərək. Maliyyənin belə bölünməsi təbii ki, səmərəsiz və ədalətsizdir. Təbii ki, xərclərin şişirdilməsi göz önündədir.
Reytinqli jurnallarda məqalələrin dərci, bunun motivləşdirilməsinin ölkə elminin və iqtisadiyyatının inkişafına ciddi faydası olmayacaq.
Bu gün ciddi elm fərdi yox, kollektiv əmək tələb edir. ETN fərdi yox, kollektiv şəkildə elmi problemlərin həllinə konsentrasiya olmalıdır, elə problemlərə ki, onun həlli kommersiyalaşa bilsin. Fundamental elmlərə da bir başqa yanaşma olmalıdır. Təbii ki, “buxarlanan məbləğ” maliyyənin qeyri-şəffaf və qeyri-rasional xərclənməsinin qurbanıdır.
Xərcləri rasionallaşdırmaq, alimlərin maaşını ən azı 2 qat artırmaq lazımdır. Elm və təhsil sahəsində maksimum maliyyə şəffaflığı olmalıdır. Universitetlər maliyyə problemləri ilə yaşadığı bir dönəmdə, bəzi rektorların şərab zavod, şadlıq evləri açmasını ictimaiyyət yaxşı xatırlayır. Yerli alimlərimizin uğurları azdır. Niyə?
Azərbaycanın ölkə xaricində uğurlu elmi fəaliyyətlə məşğul olan xeyli nümayəndəsi var. Hazırda bu alimlərin əksəriyyəti yaşadıqları ölkədə qabaqcıl professor kimi tanınırlar. Onlar yaşadıqları ölkələrdə dünya miqyaslı elmi uğurlara imza atmaqla yanaşı, dövlətimizi xaricdə tanıda biliblər.
3 il əvvəl ölkə mətbuatında vaxtı ilə xaricə emiqrasiya etmiş və orada elmi kəşflərə, ixtiralara imza atmış, elmi işləri patentləşdirilən bəzi alimlərin adları çəkilmişdi. Bu sırada ABŞ, Kanada, Almaniya, Fransa, İsrail, Türkiyə, Rusiya və digər ölkələrdə yaşayan və elmlə səmərəli məşğul olan alimlərimizin adları vardı. Bu patent alan alimlərin heç biri ölkəmizdə yaşamır. Əgər onlar da burada yaşasaydılar, ehtimal ki, belə uğurları olmazdı.
Əgər nəsə bir uğurları olardısa da, burada çoxlu “ortaq şərikləri” peyda olacaqdı. Müəllif isə bu ixtirasına peşman olacaqdır. Bu fakt bir daha göstərir ki, insanlarımız istedadlıdır, zəhmətsevərdir, əgər onlara orta səviyyədə şərait yaradılarsa (heç olmasa Sövet dönəmində olduğu kimi), qayğı göstərilərsə.
ETN yaradılmasından 3 ilə yaxın vaxt keçir, amma ciddi dönüş hiss edilmir. Halbuki, mövcud 30 illik geriliyi aradan qaldırmaq üçün bu 3 ildə ETN dincəlmədən, istirahətsiz işləməli idi.
Bu ərəfədə "AD Scientific index 2025 " reytinqində universitetlərimizin mövqeyi dərc edilmişdi: BDU -4405-ci yer, ADNSU-8210-cu yer. Reallıq budur.
Tez-tez bahalı otellərdə heç bir real faydası olmayan forum və tədbirlər keçirdib, böyük pullar xərcləyib, selfilər çəkdirməklə elm və təhsildə inkişaf ola bilməz. Nazirin qeyd etdiyi kimi, elm haqqında çoxlu söhbətlər etməklə elm yaranmaz. Nazir soruşur ki, bizim universitetlər niyə TOP-500-də yoxdur ? Sonra da bunun bəzi səbəblərini deyir, amma demir ki, universitetlərimizdə elm və təhsil mühiti yoxdur, bu səbəbdən durum bərbaddır. Heç bir innovasiya yaradılmır, texnoparklar yoxdur, olan təşəbbüslər də diqqətdən kənar qalır.
Təəssüf ki, ETN universitetlərdə də elmin və təhsilin inkişafı üçün ciddi işlər edə bilmir. Keçən il deyilirdi ki, universitetlərdə elmin inkişafına 8 milyon ayrlılacaq (əslində bu dəryada bir damladır), amma bəlli olmadı bunun sonluğu. ETN-də ideya kasadlığı, təcrübəsizlik, fəaliyyətdə sistemsizlik, təşəbbüslərin azlığı hiss edilir. Yerlərdən gələn təşəbbüslər də məmur özbaşınalığı, biganəlik səbəbi ilə diqqətsiz qalır. Qazaxstan hökuməti 25 ildir mütəmadi olaraq universitetlərə elm-təhsil-innovasiya yönümlü qrantlar verir, özü də hər il 1000-dən çox.
Bizdə əsasən təhsil elmlərinə daha çox qrantlar verilməlidir. Bu qrantlar çərçivəsində ETN-nin sifarişi ilə təhsilimizdəki problemlər araşdırılmalı, həll edilməli, yeni təhsil innovasiyaları yaradılmalıdır. Nəzərə alsaq ki, təhsil menecerləri elm-təhsil sisteminə aidiyyatı olmayan digər sahələrdən ETN-ə transfer ediliblər, elm-təhsil, təhsil islahatı sahəsində təcrübələri azdır, onda belə tədqiqatlara ehtiyac daha da artır.
ARTİ-nin son 10 ildə elmdən uzaqlaşması da təhsil elmlərinin və ümumilikdə təhsilin, təhsil islahatlarının səmərəsini kəskin azaldır. Bu institutun təyinatını nazirlik hələ də düzgün müəyyənləşdirə bilməyib. Artıq 10 ildir bu institut dalana gedir, təhsil sistemində olduğu kimi bu institutda da kadr siyasətində ciddi nözsanlar var. İnstitutun 100 illik tarixində heç vaxt belə yanlış kadr siyasəti olmayıb.
Bizim elm-təhsil büdcəsi son illər 5 qat artsa da, kəmiyyət dəyişikliyinin keyfiyyət dəyişikliyinə keçidini hiss etmirik. Dünya praktikasında məhsuldar alimlərə tədqiqat üçün fərdi qrantlar verilir, biz də bu təcrübədən faydalanmalıyıq. Alimlərimizdə az da olsa təşəbbüslər olur, nəsə etmək istəyirlər, amma ETN lazımi layihələrə və lazımi adamlara yox, lazımsız layihələrə və lazımsız adamlara qrant paylayır. Təəssüf ki, təhsil sistemində daim belə müşahidə etmişik bu məsələləri. Təbii ki, bu qrantlar qanun daxilində, dosta, qohum-əqrabaya ünvanlı sosial yardım paketi kimi yox. Nəhayət ki, qrant siyasəti milli və dövlət mənafeyinə uyğun olmalı, inkişafa xidmət etməlidir. Bu məsələlərdə son illər çox səhvlərə yol verildi.
Sabah necə olacaq, zaman göstərər. Şəxsən mən, ciddi dəyişikliklər gözləmirəm. “Pir mənimdir, kəramətinə bələdəm”.
Sevinc